logo    Československé sklo  Czechoslovakian Glass  Mistři českého skla - Czech Glass Masters 

Obsah


»
Kudy dál v aukcích českého skla


Kdykoliv potkám někoho z přátel československého skla, vždycky na to dojde řeč.

Aukce českého skla, tedy ty jediné, která u nás dosud proběhly, tedy aukce domu Sýpka.
Výsledné hodnocení ať mluvím, s kým mluvím: průšvih.

Pokusím se problém popsat, tak jak jej vidím já a moc prosím oba přátele a kolegy, pana Jiřího a pana Honzu, aby mé připomínky nebrali osobně a jako útok, spíše jako příspěvek do diskuze a snahu najít řešení. Kdo nikdy aukci nepřipravoval a nesestavoval nějaký katalog skla, netuší, jak ohromné množství práce to představuje a bylo by nefér to nepřiznat, a autorovi - Dr.  J. Kaňovi za jeho práci jen nasadit psí hlavu.

Chaos
Takže začnu od začátku a systematicky, protože chaos je to, co Sýpce lze vytknout v první řadě.
Chaos
a nepořádek ve všem. V domluvené časy zakoupené zboží není připraveno k převzetí na stanoveném místě, zapomenuté dohody a sliby, dodání do zahraničí v termínech, které si nedává ani přetížený zubař, obtížná komunikace.
Tento chaos zákazníky
otravuje a hůř, odrazuje od dalších nákupů. Myslím si, že chaos je dán osobností majitelky aukčního domu a bez toho, aby se správy a organizace aukce ujal někdo jiný, je to neřešitelné.

Na některé věci je třeba mít vrozený talent, já taky nikdy nebudu zpívat jako božský Kája.

Nepřítomnost dražených předmětů na místě.
Tahle věc, spolu s oním výše zmíněným chaosem, také značně znehodnocuje úspěšnost aukcí.
Aukce v kamenných domech jsou proti internetovým aukcím přitažlivé právě proto, že si zboží, které hodlám koupit, mohu dobře prohlédnout a přesvědčit se, je-li opravdu bezvadné, popřípadě popsané poškození je pro mě přijatelné. Z jedné fotky v aukčním katalogu nic nepoznám, mimochodem zde mají internetové aukce lepší možnost představit nabízené zboží ve více fotografiích a pohledech. Takže, když chci dražit, chci zboží předem vidět.

Současná praxe aukčního domu Sýpka je taková, že dva dny před aukcí si mohu zboží prohlédnout na Betlémském náměstí v Praze, zřejmě proto, že hůř se parkuje snad už jenom na Václaváku. Pro mimopražské opravdu lahůdka.

Počítejte se mnou můj poslední nákup.

Protože na Stověžatou vidím s kopce nad vesničkou střediskovou a na místo konání aukce na Žofíně , stejně jako na Betlémské náměstí to mám zhruba 30 km, jsem na tom ještě relativně dobře proti zájemcům z Českých Budějovic,  Liberce a mnohem lépe než ti z Brna nebo Ostravy.

  1. cesta – prohlídka předmětů před aukcí – 30 + 30 km, ztráta času 3 hodiny.
  2. cesta – vlastní aukce – 30 + 30 km, ztráta času 5 hodin (aukce skla navazuje na aukci starožitností v předem neurčeném a obtížně odhadnutelném čase)
  3. cesta – převzetí zakoupeného předmětu na Betlémském náměstí – 30 + 30 km, ztráta času 3 hodiny.
  4. cesta – protože předmět není, ačkoliv domluveno na místě, dalších 30 + 30 km, ztráta času 3 hodiny.

Celkově najeto 240 km se ztrátou času 14 hodin, z čehož 180 km a 9 hodin naprosto zbytečně.

K ceně vydraženého zboží si tedy musím připočítat 240 x 3,70 (3,70  = náhrada za ujetý kilometr) = 888 Kč + 15 * 100 (100 = průměrná čistá hodinová mzda) = 1500 Kč.  
Vydražené zboží mám tedy, jako šťastlivec
bydlící poblíž Prahy o pouhých  2 388 Kč dráž z čehož bych  1566 Kč mohl ušetřit, kdyby zboží bylo na místě v aukční síni, tam jsem si jej před dražbou mohl prohlédnout a hned po dražbě odvést domů a radovat se z toho, že jsem si užil adrenalin na aukci, setkal se s přáteli a tak.
Výpočet pro
kolegu z Domažlic nebo Frýdku-|Místku zvládnete sami a asi pochopíte, proč dražit nepřijede.  
Zde je náprava velmi
jednoduchá, dovést zboží do aukční síně, to je celé.

Vysoké vyvolávací ceny
Mnoho dražených věcí má přemrštěné vyvolávací ceny, připočtu-li provizi pro aukční dům, pak jsou ceny už za přijatelnou hranicí s českým trhem se sklem obeznámeného kupujícího.
Neobstojí pravdivé tvrzení, že u Fischera je to mnohem dražší.
V Heilbronnu mají dražší i točené
pivo a vepřové koleno.

Frekvence a načasování dražeb
Zdá se, že poslední aukce po sobě následovali příliš brzy.
Přimlouval bych se za pouhou jednu aukci ročně, zato mnohem mohutnější a obsáhlejší a samostatnou, oddělnou od aukce starožitností.

Katalogy a propagace.
Navzdory úsilí, které autoři katalogu věnují, působí jeho zpracování stále ještě poloamatérským dojmem. Při pečlivé recenzi, by se dalo vyvarovat některých chyb, které v očích odborné veřejnosti devalvují a znehodnocují ty nekonečné hodiny, které autor věnoval atribucím předmětů a dohledávání literatury. Hloupým překlepům či přehlédnutím se dá snadno vyhnout. Aukční katalogy by měli být vystaveny dlouhou dobu před zahájením aukce na internetu, internet má i tu výhodu, že umožní ke každému předmětu připojit širší popis a více fotografií, čímž nabízené zboží může zatraktivnit.

Aukce přátelská k cizincům
Stalo se, že československé a české sklo se právem dostává do popředí sběratelského zájmu v zahraničí. Můžeme se o tom přesvědčit na internetových aukcích, viděl jsem to na vlastní oči na Národním sklářském veletrhu v Anglii.
Zahraniční sběratelé mají
zájem u nás sklo nakupovat a dražit, ale narazili již několikrát na technické problémy ze strany aukčního domu, a svoje zkušenosti si nenechávají pro sebe, ale poví si o nich mezi sebou, čímž se reputace aukce hroutí, a vede k naprosto nedostatečnému zájmu zahraničních dražitelů, vzhledem ke kvalitě nabízeného zboží.

Nevím jak dál a jak jsem psal výše, nejsem si jist, jestli je v možnostech a schopnostech majitelky aukčního domu Sýpka vyslechnout připomínky a zásadně změnit přístup. Nevím, jestli trpělivost a tolerance přátel českého skla již není vyčerpaná, nevím, jestli pověst aukčního domu není již pošramocena natolik, že i zásadní změna obnoví důvěru nakupujících.

Jedno ale vím jistě.

Československé a české sklo by si pořádně připravenou aukci zasloužilo. Máme u nás dost sběratelů a dost odborníků a hlavně dost zboží, o které je zájem nejen u nás, ale především v cizině.
Potřebujeme vybudovat skutečně jedinečnou aukci našeho skla, o které se bude vědět mnoho měsíců dopředu, stejně tak dlouho bude známo, jaké zboží bude nabízeno a zboží bude řádně vystaveno, aukci na kterou přijedou zahraniční kolegové, aukci, která bude šlapat na paty Fischerovi, a ne aby byla přílepkem k aukci starého harampádí.

Čekám na Vaše názory, ostatně jako vždycky.
Kdo se o to postará, když ne my sami?


Hezký zbytek víkendu

Jindra Pařík 26.06.2011


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

OGZhY