logo    Československé sklo  Czechoslovakian Glass  Mistři českého skla - Czech Glass Masters 

Obsah


»
Vladislav Urban – muž, na kterého se mělo zapomenout

 

Ten osud je tak podobný osudu mnohých z generace mých rodičů.
Úspěšný start, oceňování a medaile v letech šedesátých, pak ruské tanky, odmítnutí „bratrské pomoci“, konec v oboru a profesi, odchod a štěstí, když se podařilo sehnat vůbec nějaké zaměstnání, a tím i obživu pro rodinu a děti. Takových lidí sice bylo mnoho avšak ne dost a ne víc než těch druhých. Jejich osobní statečnost by však neměla být zapomínána zejména proto, že ti druzí se snaží přesvědčovat svět, že se tenkrát ohnul každý a nepřipouští si žádný vlastní mravní defekt.
 

Vladislav Urban po absolvování Střední odborné škola šperkařské v Turnově v roce 1956 nastoupil do ateliéru  profesora Karla Štipla na pražské UMPRUM, kde se setkává s dalšími velikány československého lisovaného skla – jeho spolužáky byli Jan Schmid a František Vízner, učitelem Jozef Soukup, uměleckým aspirantem u profesora Štipla pak tehdy byl Miloš Filip. Společně s Františkem Víznerem přijímá nabídku nově vzniklé VHJ Obalované a lisované sklo a poslední šestý ročník vysoké školy je už zaměstnán v týmu vedeném Rudolfem Jurniklem ve Výtvarném středisku v Teplicích.
Tam také vzniká úplně nová podoba československého lisovaného skla. Tři mladíci – Rudolf Jurnikl (* 1928), František Vízner (* 1936) a Vladislav Urban (* 1937) boří veškeré zavedené představy o lisovaném skle jako levné náhražce skla broušeného, porušují snad všechna zavedená pravidla a vítězí. Vzájemná konkurence a rivalita je nerozděluje, ale spíše vybízí k hledání nových nápadů a postupů. Precizního stylově čistého Jurnikla i výrazově úsporného, až puntičkářského Víznera doplňuje stále experimentující Urban. Počátkem šedesátých let sbírají za své návrhy ocenění jako na běžícím pásu.

Vladislav Urban se stává průkopníkem nových technologií, například navrhuje pro automatickou linku v Heřmanově huti hořčičné sklenky 11964, později při „úklidu Urbana do zapomnění“ připsané Františku Pečenému (
http://picasaweb.google.cz/Jindra8526/FrantisekPeceny?authkey=Gv1sRgCMCJrvCc9qfeTw#5443346032284146354).

Zcizen a zneužit je především však jiný Urbanův objev. Výroba lisařských forem tradiční strojírenskou technologií je příliš nákladná a zdlouhavá. Urban proto přichází s nápadem, odlévat formy přímo z modelů. Vznikají tak nepravidelné, bachraté povrchy, např. Libochovice - 3405, které jsou tak typické pro pozdější návrhy Pavla Pánka. Tomu je později neprávem objev této technologie výroby forem připisován. Ve skutečnosti to bylo tak, že když byl během nastupující normalizace v roce 1971 Vladislav Urban vyhnán z Výtvarného střediska v Teplicích, byl přinucen tam nechat veškeré své návrhy a vzory, které později s radostí či z donucení použil někdo jiný, například Pavel Pánek, nebo František Pečený.
 Vladislav Urban se stěhuje do Brna, kde jen díky tomu, že zaměstnavatelé mu nestačili včas dát soudruhy nařízenou výpověď, nachází práci v nábytkářském průmyslu. Na sklo ale nezanevřel a nikdy jej neopustil, ale o tom až jindy.

Kdoví kudy by se československé sklářství ubíralo, kdyby se pan Vladislav Urban nezachoval jako rovný chlap a také se ohnul. Za to, že se neohnul, mu patří ovšem obdiv a dík.

Stejně jako za „lisovačku“ která mu v tom krátkém, ale úspěšném životním období byla umožněna navrhnout. A vytvořil toho víc, než jsme věděli a čekali, vážně o dost víc.

 

Jindra Pařík 9.7. 2010


Vladislav Urban Libochovice - 3405 Heřmanova huť - 20048/210 Heřmanova huť - 20064 Rosice - 642 Rosice - 1502 a stačil kreslený vtip....


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

imgKonipasek321 [46.33.112.*]

img06.09.2013 08:35

Je to proste krása

Pozde leč přece si tu dovolím říci ze lisovane sklo pana Urbana je naprosto dokonale a velmi krasne . Jeho vzory jsou nápadité , nadčasové , jsou dost často vyvedení v nádherných barvách a jako laika , zberatele málo znalce me jeho sklo velmi zaujalo . Jaka jen Škoda pro nás všechny ,ze doba byla tak ukrutně nespravedlivě a takove muze zbavila moznosti delat sve remeslo,jak píse pan ing.Jindřich Pařík . Rekl bych ze jeho design je stále jeste velmi podceňovány . Pokud se podivate jeho sklo , vždy Vam padne do oka a vždycky Vam udělá radost . Ja osobne sklo pana Urbana zboznuji . Diky Vam mistre .

ODPOVĚDĚT

imgLuna [88.103.83.*]

img01.10.2010 11:40

sbírka v libereckém zámku

Jindro, mám pro vás zajímavý článek o zmizelé expozici skla v Liberci. Jsem laik a nevím, třeba to víte, jak to bylo,ale jestli stojíte o to, přečíst si ten článek, opíšu vám ho.Vyšel v týdeníku Sedmička, což jsou noviny pro celou Prahu 30.9. Napište, co mám udělat.

ODPOVĚDĚT

imgDaniela [88.103.193.*]

img11.07.2010 09:49

Urban

Moc hezky napsané:)

ODPOVĚDĚT

imgJindra [80.188.71.*]

img09.07.2010 18:34

Nejen skleničky

Pan Urban vyvzoroval spoustu skla, které určitě znáte z každodenního používání, stále to pořád třídím a až budu na konci, někam to plácnu aby se vědělo, jak velký kus práce udělal. Kromě toho pan Urban navrhoval a navrhuje a navíc vlastnoručně vyrábí úžasné šperky (vlastní je i knížecí rod z Lichtensteinska). Když byl "odejit" t oboru, věnoval se nábytku a také si myslím, že kdybysme opublikovali jeho katalog nábytkářských úchytek, byli bychom překvapeni, jak často třímáme v ruce nějakýho toho "Urbana".

ODPOVĚDĚT

imgMarie [80.188.71.*]

img09.07.2010 18:28

Hořčičné skleničky

Jindro, moc pěkný. Taky bych chtěla, aby o mně někdo někdy něco tak dobrýho napsal. To se mi ovšem nepřihodí. To ale nevadí.,. Zmíním se o hořčičných skleničkách, promiňte laikovi-lajkyni tak přízemní část skleněného umění. Tyhle skleničky nás všechny provázejí životem, a přijde-li na trh nějaká další, pěkná až krásná, hned ji doma máme. Poslední dobou si ale moc neužijeme. Škoda, že skláři se tomuhle druhu svého umění věnují málo. Měli by totiž ve všech domácnostech nehynoucí pomník. A to je přece taky něco, co autory zajímá. Tedy myslím ten pomník...

ODPOVĚDĚT

MTdkM