logo    Československé sklo  Czechoslovakian Glass  Mistři českého skla - Czech Glass Masters 

Obsah


STARÉ ČLÁNKY - OLD ARTICLES »
PAVEL HLAVA A TI DRUZÍ

Zdravím a přeji hezký den.

K pokračující debatě o dílkách Pavla Hlavy posílám poštou na CD katalog výrobků (production program) firmy Egermann z roku 2009 jen proto, aby mohl být zveřejněn na webu Československé sklo. To pro Ty nevěřící.

https://picasaweb.google.com/Jindra8526/EgermannSROCatalogue2009Part1?authkey=Gv1sRgCK_m7NHM--qFyAE#

https://picasaweb.google.com/Jindra8526/EgermanSROCatalogue2009Part2?authkey=Gv1sRgCJfk0PWUnICKoAE#

(Katalog má 2x 1000 položek, proto se Vám může nahrávat poměrně dlouho, rozdělím to později na více částí, aby to bylo přehlednější, ale teď nestíhám - díky Jíndra)



Ostatní píšu, protože mě silně vadí neserióznost některých prodejců, kteří veřejně a bez skrupulí matou kupující, a řekl bych, že někteří i vědomě či záměrně, aby jejich tržby byly co nejvyšší. Osobně jsem totiž některé z prodejců upozornil na rozpory a fakta, která níže popisuji.

Zkrátka a jednoduše, hranované vázy vč. těch podle návrhů Pavla Hlavy se stále vyrábějí (jednoduché kapky, hranovky a žardiniéry se zatavenou Ag fólií), a také většina těchto děl nabízených dnes na aukcích je nepochybně výroba fy Egermann a nikoliv výroba Crystalex - Exbor, jak někteří prodejci tvrdí. A to bez ohledu, že je vyrábí stejná huť (Flora, slangově Hantich). Jak jinak si vysvětlit absenci loga Exbor či jejich značky kvality, protože bez tohoto označení vázy na trh nebyly expedovány, což mi bylo potvrzeno z vedení „bývalého“ Exboru. Do tuzemska bylo označení kvality, do Tuzexu a do zahraničí logo Exbor. Jak si dále vysvětlit absenci jakéhokoliv poškození (škrábanců) či stop po vodním kameni apod. u absolutní většiny takto prodávaných váz či žardinek. Musíme si uvědomit, že provoz 13 (Exbor) závodu 1 o.z. Crystalex zanikl k 31.12.1990, tedy před více jak dvaceti lety. Takže se nelze divit, že kousků s logem Exbor či jejich značkou kvality je po těch letech na burzách jako šafránu na poušti, a pokud se na trhu vyskytnou, tak nesou pochopitelně stopy po používání, jak je to normální u letitých váz. Ne každý doma skladuje přes dvacet let vázu zabalenou v krabici, takže je stále „jako „nová“. Také se nemůže jednat o vzácné objekty (viz např. text u obr. č. 42 v katalogu Sypka 3), protože si je mohu dojít koupit volně do obchodu!!!! Většinou se zde jedná o prodej souběhu ze současné výroby větších zakázek fy Egermann. A když se pomalu a jistě začne po česku šířit zpráva, že se nejedná o výrobky Exbor či o návrhy Pavla Hlavy, tak prodejci prostě vyrazí s prodejem za hranice, např. na web ebay – viz obr. 1 níže, protože tam o popisovaných skutečnostech nemají žádné povědomí!!!

Variace na Hlavovu kapku (takové ty různé „vrtule“ – viz onen ebay či obr. č. 52, 53, 60 apod. v katalogu Sypka 3) již nejsou totiž návrhem Pavla Hlavy!!!! Stačí si pozorně přečíst Glass Revue 5/1991, které se někteří prodejci dovolávají (např. pan Jiří). Inkriminovaný článek není věnován dílu Pavla Hlavy, ale je věnován atelieru Exbor jako takovému!!! Text na str. 24 Glass Revue 5/1991 k obrázku č. 8 (obr 2 níže) není věta jednoduchá, ale souvětí, protože uprostřed textu před slovem „Varianten“ je čárka. To souvětí hovoří o variaci na Hlavovu kapku, nikoliv o Hlavově variaci na kapku!!!!

Také text k obrázku 8 je odlišný od formátu textu k ostatním obrázkům v tomto článku, které popisují návrhy od Pavla Hlavy – viz text k obr. 2, 3, 4, 5 a 6. (obr 3 níže).K obrázku 8 není uveden nejprve autor, a pak text popisující zobrazený objekt, jako je tomu v případě ostatních obrázků.

A to nemluvím o dalších důkazech - svědectvích z rodiny P. Hlavy či bývalých vedoucích pracovníků z Exboru – závod 01, provoz 13 o.z. Crystalex, která u těchto „vrtulí“ jednoznačně popírají autorství Pavla Hlavy …….. Dalším argumentem je logické tvrzení pamětníků Pavla Hlavy – každý umělec má svůj „rukopis“, a takto modifikované kapky neodpovídají uměleckým představám a stylu Pavla Hlavy. Naopak – „jeho“ kapky jsou jednoduché a štíhlé – v tom prý viděl Pavel Hlava jejich krásu. Další a logický argument pamětníků Pavla Hlavy - po „sametové“ revoluci Pavel Hlava zanevřel pro svou angažovanost před rokem 1989 na okolí, a přestal jezdit do skláren a vytvářet zde jakékoliv umělecké návrhy.

Zkrátka a jednoduše, Škoda Octavia taky není VW Golf, ačkoliv je postavena na podvozku VW. VW Brouk z roku 1940 nemá stejnou cenu jako VW Brouk z roku 1960. Originál váza „Klášterský mlýn“ taky nemá stejnou cenu jako novodobá, byť dokonalá, replika.

Co naplat, pro někoho jsou peníze nade vše, protože Pavel Hlava je dobrá „obchodní známka“. To říkám úmyslně, protože jsem některé prodejce „Hlavových“ děl osobně upozornil na rozpory, které výše popisuji. Pro mě osobně jsou to však i tak nádherné „kousky“ skla, českého skla, i bez toho přívlastku Hlava či Exbor. A proto je mám doma.

 Zdeněk


Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

NzdjYzE