logo    Československé sklo  Czechoslovakian Glass  Mistři českého skla - Czech Glass Masters 

Obsah

  • OLD ARTICLES / Staré články
  • PRIVATE LIBRARY
  • PERSONAL ISSUES
  • blog LOLA

»

OLD ARTICLES / Staré články

2016 2015 2014 2013 - 1 2013 - 2 2012 01/2011 02/2011 03/2011 04/2011 05/2011 06/2011 07/2011 08/2011 09/2011 10/2011 11/2011 12/2011 01/2010 02/2010 03/2010 04/2010 05/2010 06/2010 07/2010 08/2010 09/2010 10/2010 11/2010 12/2010
Jiří Pelcl v Ajetu – málo skla, hodně designu


Beseda s Jiřím
Pelclem (http://www.pelcl.cz/) v Ajetu probíhala podle tradičního scénáře, nejdříve hodinová ukázka práce na huti a přednáška ve sklářském klubu. Protože profesor Pelcl učí na VŠUP a přivezl si s sebou své studenty tak kolem pece nebylo k hnutí, zato u baru přilehlé restaurace bylo volno, zvolil jsem barovou židličku jako vhodné místo pro pozorovatelnu a k žáru sklářské pece vyslal Soňu, která pro Vás i pro mě, celé vzorování nafotila.
https://picasaweb.google.com/Jindra8526/JiriPelcAjetoNovyBor24112011?authkey=Gv1sRgCIXNipznjOG9eA#


Sklo tentokrát foukal sám majitel sklárny Petr Novotný, který nastoupil v bleděmodrém triku Chihuly teamu a sekundoval mu huťmistr Dalibor v žlutém trikotu nejlepších jezdců , obklopeni houfem mladých studentek – obdivovatelek až mě zamrzelo, že jsem zamlada místo do trumpety nefoukal do sklářské píšťaly.

Svoji přednášku:  „
Specializace v designu? O smyslu a povaze designérské práce“ pojal Jiří Pelcl opravdu profesionálně, jak se od profesora dalo čekat, seznámil nás s oblastmi designérské tvorby, kterou rozčlenil do částí:

1. Autorský originál
2. Limitovaná serie
3. Produkt pro průmyslovou výrobu
4. Speciální projekty
5. Design do vzduchu (já bych řekl spíše „do šuplíku“)
6. Nerealizované projekty

a všechny tyto oblasti doložil vlastními návrhy.

Protože jsem laik, vytvořil jsem si vlastní členění, tedy „autorský originálpopřípadě „limitovaná serie“ je něco, čehož praktické užití je poněkud sporné, protože designové objekty zabírají příliš mnoho místa na to, aby splnili svou funkci, třeba knihovny, nebo jsou málo užitečné tím, že třeba fochy jsou na šikmo, popřípadě sezení na lavici z páskové oceli jest málo pohodlné.
Hezké, ale neužitečné.
Naproti tomu „produkty pro průmyslovou výrobu“ jsou to, co já vždy chápal pod pojmem design. Užitečné a krásné praktické věci.

Zajímavý byl postřeh profesora Pelcla, že kanceláře obývané převážně ženami, si ty dámy vždy trochu přizpůsobovaly a zútulňovaly fotografiemi svých rodin pod skleněnou deskou na stole, či pozdravy od známých přišpendlených na zdi. Sám bych připojil další privátní kancelářské drobnosti jako vlastní kytičky, co ta děvčata s péčí hýčkala, nebo i vlastní hrníčky na kávu, každá svůj a jiný Design moderní kanceláří je studený, strohý neosobní, uniformní až sterilní a jsem rád, že si designéři toho už všimli, a možná příští generace si už nebude libovat v té jednotné šedi a pastelu jak vysoustružených oficín a vrátí fotky dětí a vnoučat pod skleněné desky.

Skla nám pan Jiří Pelcl promítnul málo, sám říkal, že není sklář, ale designér, mě zaujala nová kolekce stříbřeného skla „Wave“ navržená pro společnost Verreum, kterou jsem poprvé viděl v září v Londýně. Nic, co bych doma musel a chtěl mít, ale pozoruhodné a možná i hezké.

U promítnutých kolekcí nápojového skla jsem si vzpomenul na slova Františka Víznera, jak je těžké, ne-li nemožné vymyslet něco nového, protože snad všechny tvary na světě už někdo jiný někdy vytvořil. Snaha o jakoukoliv originalitu, třeba na tenkou nožku připevněná velmi masivní podstava, nemusí vždy být věci ku prospěchu.
Těžko vylepšovat dokonalé.

Díky za pozvání do Ajeta, díky za přednášku o designu a hezký víkend Všem

Jindra Pařík 26.11.1011


Prof. Jiří Pelcl Křeslo Knihovna 1998 Knihovna Váza Cactus 2007 Soubor Soubor


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

NzViN