logo    Československé sklo  Czechoslovakian Glass  Mistři českého skla - Czech Glass Masters 

Obsah


STARÉ ČLÁNKY - OLD ARTICLES »
Odešel Vratislav Šotola

Vratislav Šotola (* 9.5. 1931 Heřmanův Městec, + 12. 1. 2010)

Nemám takové zprávy rád.

Byl to docela hezký sobotní podvečer. Právě jsem si vyplachoval džbánek a chystal se do naší místní osvěžovny pro točené k večeři, když mě začal vyzvánět ten ďáblův univerzální likvidátor soukromí. Kamarád a kolega sběratel československého Max Velčovský mi zavolal tu smutnou zprávu. Další z velikánů českého sklářského designu ve čtvrtek odešel.

Těžko nebýt smutný.

Nejdřív teměř vymizelo české sklářství a teď nás opoustějí i jeho mistři a pamětníci. Ještě štěstí, že jejich dílo zůstává - a v případě Vratislava Šotoly stále obklopuje a prostupuje naše domácnosti v předmětech tak bežných a obyčejných jako jsou sklenky na vodu, kalíšky na zmrzlinu či, pro nás starší a pokročilé, pivní pulitry. Jsou to věci, které stále používáme aniž by nás kdy vůbec napadlo zamyslet se nad tím, jak jsou vlastně krásné ve své jednoduchosti, malá, každodenně používaná, umělecká díla. Díla, která měla své výrobce a umělecké tvůrce, a tito tvůrci zase své lidské životy a osudy. Ačkoliv se na internetových aukcích už objevují v sekci „Starožitnosti“ nejedná se o předměty velmi staré a už vůbec zastaralé. Vznikaly vlastně nedávno, v době mládí mých rodičů a vlastně i mého dětství a mládí.
Přesto o nich stále vím tak málo. Jak o tom skle, tak o jeho autorech.

To je případ i pana Vratislava Šotoly. Je to moje vina, že jsem si nenašel čas ho vyhledat a zeptat se na věci, které nanagoogluji, a už to bohužel nenapravím.

Neznám proto žádné „veselé historky z natáčení“, kterých mají sklářští mistři po ruce vždy dosti, jsem odkázán jen na to, co jsem našel v knihách či brožůrkách a zejména v časopise Domov 3/1983 v článku paní Pavly Drdácké, ze kterého volně opisuji.

Vratislav Šotola se narodil 9.5. 1931 v Heřmanově Městci. V letech 1946 až 1948 studoval na Státní odborné škole v Kamenickém Šenově odkud přestoupil v roce 1948 na Vyšší průmyslovou školu sklářskou v Novém Boru, kde tehdy jako pedagog působil Stanislav Libenský a  Josef Hospodka. Ve studiu pokračoval v ateliéru užité malby a skla profesora Josefa Kaplického na VŠUP v Praze v letech 1949 – 1954. O vlivu Kaplického na svou tvorbu pro časopis Domov Šotola tehdy řekl:

„Snad od počátku mé výtvarné práce jsem přijal za svůj názor školy Kaplického, že skleněný tvar by neměl být pouze dekorativní, nýbrž že musí mít výtvarné kvality plastiky. Sklo je efektní materiál, což by mohlo svádět k tomu, aby výtvarník vyzužíval pouze jeho světelných efektů. Profesor Kaplický do estetiky skla přenášel zásady platné pro plastiku. Při tvorbě tvaru oživoval tradice mimoevropských předklasických kultur, respektoval věcnost, funkčnost, civilnost. Kaplického pojetí se výrazně projevilo v tvarosloví skla po druhé světové válce. Rovněž mé první realizace tenkostěnného užitkového skla v Crystalexu z roku 1956 a let dalších, navázaly na tehdejší představu o ušlechtilém domácenském skle ručně vyráběném. Ve škole jsem se začal zabývat také lisovaným sklem a k němu jsem se vracel i později“.

 V letech 1958 – 1962 Vratislav Šotola pracoval jako výtvarník v technicko-výtvarném středisku n.p. Borské sklo. Zde se zabýval návrhy malovaného a broušeného skla, včetně experimentů s barevně vrstveným a probrušovaným sklem, navrhoval i foukané tenkostěnné sklo. V letech 1962 až 1979 pracoval v Ústavu bytové a oděvní kultury (ÚBOK) v Praze jako výtvarník a teoretik. Od konce 60. let se Šotola systematicky věnoval lisovanému užitkovému sklu a jeho koncepci ovlivňoval i v letech 1979 – 1988 kdy byl zaměstnán jako výtvarník podniku Sklo Union k.p. OBAS a zároveň působil i jako předseda podnikové výtvarné rady a člen výtvarné rady koncernu.

Kromě lisovaného skla proslul Vratislav Šotola i kolekcí váz, žardiniér, talířů a mís z probrušovaného vrstveného barevného skla, která vznikla ve spolupráci se sklářskými závody Crystalex, většinou během Šotolova působení v ÚBOKu, některé jeho návrhy vyráběl také Moser. Šotola se zabýval se od roku 1964 i návrhy rozměrných světelných plastik pro architekturu.

17.1. 2010 Jindřich Pařík

Čtěte také
http://www.czsk.net/svet/clanky/kultura/skloevropa.html

Další linky:
http://bydleni.volny.cz/architektura-design/dekorace-sklo-soliter/797http://expo58.blogspot.com/2009/11/ja-sul-ty-pepr.html
http://kultura.idnes.cz/ceske-sklo-dokonale-a-nadcasove-dmq-/vytvarneum.asp?c=A070601_155848_vytvarneum_off

 

 

 

 


Libochovice 1978, kolekce Špičstajn Rosice 1981 Borské sklo 1960


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

OWI3NWQwO