logo    Československé sklo  Czechoslovakian Glass  Mistři českého skla - Czech Glass Masters 

Obsah


»
K aukci na Sýpce


Jindro,
že minulou neděli, 23.10.2011, proběhla již 5tá aukce českého skla  Aukčního domu Sýpka, to samozřejmě víš. Připomínky,které byly oprávněné, se zpracovaly a zakomponovaly jak do katalogu, tak výběru jednotlivých položek.Počet položek byl zredukován na 120, nikoliv z nedostatku kvalitních věcí, ale s ohledem na  délku trvání celé aukce. K milým překvapením patří to, že se dražilo designové sklo a i věci u kterých nebyl určen autor (pokud někdo ví o autorství více, určitě jsou takovéto informace vítané). Nemilým překvapením patří, že počet prodaných plastik zaostal za očekáváním. I když v poaukčním prodeji se jich nemalá část prodala. Lze konstatovat, že aukce byla úspěšná a snad i opět rozšířila okruh zájemců o designové i ateliérové české sklo. Nezbývá než připravit a zlepšit (vždy je co vylepšovat) následující aukci, která bude na jaře roku 2012.
S pozdravem
Jiří Viehmann

Pan Jiří mě předběhl, pár poznámek k aukci na Sýpce jsem si chystal až na víkend. Začnu celkovým pocitem a dojmem: je to lepší než to bylo ale stále ještě horší, než bych si to představoval a než by to být mohlo a mělo.

Postupně tedy pár bodů:

Katalog:
Když jsem viděl zoufalství Dr. Jana Kani, který věnoval hodně času přesným a správným popisům a tiskařský šotek v několika případech zařádil a on mohl jen bezradně koukat, bylo mi ho upřímně líto. Jan ví, že se na katalog sletíme jako supi a odvedl poctivou práci, kterou pak někdo zkazil nedbalostí či lehkomyslností, velmi smutné, ale sorry pánové, neomlouvá.
Prostě musíte lépe „checkovat“ a „debugovat“ ještě před tiskem a nedělat věci na poslední chvíli ve spěchu a stresu.
Další připomínku, která se týká spíše mého osobního vkusu, mám k celkové grafické úpravě katalogu, pořád je co zlepšovat, stále to vizuálně působí jako náš Velkopopovický zpravodaj a nikoliv katalog „uměleckého skla“. Vyměňte grafika!

Poslední a podstatnou věcí je absence katalogu na internetu. Vím, že výroba katalogu, pořízení fotek, tisk a distribuce jsou věci nákladné, a jeho umístění na webu může prodejnost katalogu snížit, ale znovu opakuji, cílem je prodávat sklo a ne papír!  Učíme se od lepších a u Fischera to jde – viz: http://www.auctions-fischer.de/kataloge/online-kataloge/202-europaeisches-glas-studioglas.html, chceme-li jednou Fischera trumfnout, musí to jít i u nás!


Presentace prodávaných věcí:
Nošením dříví do lesa je opakovat, že dražené věci je potřeba mít na místě dražby a to všechny. Žádná změna, žádný vývoj, žádný náznak, že by to snad mělo být jinak.


Dražba samotná
Tentokrát licitátorka zvolila metodu „běhu splašené klisny“ a z celého jejího vedení aukce jsem měl pocit, že jí v předsálí pláče dítě v kočárku, nebo se připaluje svíčková na plotně. Překotnost, s jakou hrnula aukci vpřed, byla zběsilá a vedla k několika omylům, kdy zobrazen byl jiný předmět a s jinou cenou než byl dražen, několikrát byly neshody o vyvolávací ceně, mírný chaos. Pro majitele dražených věcí a snad i pro aukční dům musela působit až morbidně očividná radost licitátorky, že nikdo nepřihazuje a aukci tak zbytečně neprodlužuje a „hezky nám to vodsejpá“.
A už tu máme poslední dvě věci“ a hurá a už mám tu otravu za sebou a můžu jít dělat něco, co mě víc baví nebo je z mého pohledu užitečnější, než odklepávat nějaký ty střepy….


Dražené předměty:
Organizátoři aukce nabízejí čím dál tím kvalitnější sortiment, snaha posunout se dopředu a výš je chvályhodná.  Nabízena byla opravdu velkolepá díla pánů Roubíčka, Wünsche, Kleina – uspěl však jen nedávno zesnulý František Vízner, a i zde se nedražilo, ale nakoupilo za vyvolávací cenu po telefonu. Dražil, či lépe nakupoval za vyvolávací ceny, se v podstatě jen design a k mé velké radosti, prodávalo se hodně Škrdlovic. Výrazně uspěl i design paní Marie Glückaufové.
Design prostě Sýpce vévodil a cesta k prosazení autorského uměleckého skla na aukci tohoto formátu bude asi ještě dlouhá.

Tím se dostávám k poslednímu bodu mého komentáře, tedy

Ceny:
Aukce, kde většina věcí je prodána za vyvolávací ceny je tak trochu nesmyslná a radost, že se v poaukčním prodeji ještě hodně věcí prodalo, princip dražení popírá. To by stačilo ty věci vyvěsit na internet a prodat, ušetřilo by se dost nákladů a výsledek by byl stejný!
Rozumím snaze dát českému a československému sklu jeho skutečnou hodnotu, vím, že vzhledem k cenám, za které se naše věci prodávají v cizině, nebyly ani „vyvolávačky“ na Sýpce přemrštěné, ale je tu velké ALE!

Dršťková polévka v restauraci Pod Ledem u nás ve Velkých Popovicích stojí polovinu až třetinu ceny, za kterou ji nabízejí jako „českou specialitu“ na Staroměstském náměstí. Důvodem není to, že by naše obec byla malá a škaredá, ale pouze a jen kupní síla a ochota platit  - těch našich místních. Na Staroměstském náměstí si našinec dršťkovou neobjedná, ale restauraterům to může být fuk, protože se tam hemží spousta zahraničních turistů, které cena za skvělou polévku v centru města nepřekvapí.

Sýpka nenabízí ovšem menu v pěti světových jazycích a nikterak výrazněji nebojuje o zahraniční klientelu a proto je jejich „vyvolávací“ polívčička poněkud drahá.

Vysoké vyvolávací ceny mají krátkodobý efekt u starožitníků, vetešníků, překupníků a trhovců vyvolají přehnaná očekávání a ti šroubují ceny vzhůru s odůvodněním:
Víš, za kolik se to prodává na Sýpce?
Vím, prodává, ale nenakupuje. Samozřejmě po čase se i ti trhovci umoudří.

Umoudří se i na Sýpce?

Aukční cenu udělá ta atmosféra dražby, touha věc mít a o ní bojovat!
Pokud se na aukci jen nakupuje, je aukce zbytečná.

Tím nechci říci, že aukce na Sýpce jsou, byly a budou zbytečné. S organizátory mluvím, diskutujeme, na mnohé věci máme jiný názor, ale v jedné věci se zásadně shodujeme:
Všem nám záleží na tom, aby naše české a československé sklo dostalo své místo na slunci, tak jak si právem zaslouží.


Co říci závěrem.

Bylo to lepší, chválím snahu a pevnou vůli, a obdivuji houževnatost s jakou, přes to co si od nás vždy vyslechnou, organizátoři jdou vpřed a nevzdávají se!

A  také opakují stále ty samé chyby….

Držím palce, aby příště to bylo ještě lepší.

Naše sklo si pořádnou akci zaslouží! (a ne jen nějaký přícmrdek k aukci jiné ….)


Těším se na Vaše názory

Jindra Pařík 28.10. 2011





NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

imgJakub [78.45.55.*]

img30.10.2011 16:38

Sýpka

Dle mého názoru se změnilo mnoho a k lepšímu. Každý "projekt" potřebuje nějaký čas, aby se "zahřál", odzkoušel a vyladil. Někdy je to jen chvíle, jindy to trvá krapet déle. Vzpomínám si na první samostatnou aukci skla v Sýpce, na katalog, který měl až příliš mnoho chyb, přes to všechno to byl velmi příjemný zjev na naší scéně. A s každou další aukcí je to o mnoho lepší i když je stále co vylepšovat. Nebylo by dobré pochlebovat a lézt do zadku, dobře mířená a konstruktivní kritika je velmi cenná a může hodně nakopnout a posunout dále. Jenže já mám trochu pocit, že toto téma je až moc zatížené jakousi antipatií a u někoho snad dokonce nevraživostí. Nejen, že se takhle nelze nijak zásadně posunout dále, ale vrhá to špatné světlo nejen na zmíněnou aukci skla, ale i na nás a na tento web. Pokud si někdo ze zahraničních návštěvníků tyto diskuse nechá v Googlu přeložit, musí si o nás myslet, že jsme padlí na hlavu. Jsme malej rybník, ale dělá se tu obrovskej humbuk. Pak se nedivme, že zahraniční sběratelé se nehrnou. A nejen oni, myslím že i mnoho našinců je těmito "kauzami" již značně unaveno. Možná, že se našinec nehrne, protože se mu to zdá drahé. Jenže to je problém Aukra, blešáků a bazarů. Zvykli jsme si, že se dá nakupovat za pár kaček a nechce se nám smířit s tím, že bychom museli sáhnout hlouběji do kapsy. Souhlasím, že některé položky by mohly být za nižší vyvolávačku, ale jen takové ty standartní velkosériové věci, které se dají snadněji opatřit i jinde. Unikáty a výjimečné exempláře nikoliv, u těch snad ani není slušné být populisticky levný, aby si každý mohl užít tu svou chvilku štěstí a přihodit kačku, byť je mu od začátku jasné, že na to ve skutečnosti nemá. Když už pan Zdeněk zmínil Třeštíkovu knihu, napadá mě jedna z jeho rad sběratelům: je lepší koupit jednu drahou věc, která stojí za to, než tucet levných (pro hnidopichy: necituji přesně, jen volně). To, že se na Sýpce nakupovalo, nikoliv dražilo je možná spíš důsledek těch věčných pří a tahanic. Buďme rádi, že pořadatelé jsou otevření k diskusi, že něco z toho, co se jim vytklo zapracovali a zlepšili (to, že se snaží s námi diskutovat jim možná paradoxně také škodí, každej je děsně chytrej a kecá a kecá, zajímalo by mě, jak moc si nechal takovej všemi opěvovanej Fischer kecat do svého byznysu...). Naší kritiku formulujme tak, aby jim pomohla a byla tu kvalitní aukce, která by mohla být příjemný svátek nás sběratelů. A také buďme velkorysí a nechovejme se jako smečka vzteklých psů...

ODPOVĚDĚT

imgRobert Bevan Jones [86.152.31.*]

img28.10.2011 16:39

cutlass222

Hi J! Most here I agree with but perhaps you needed to write how great Sypka are for promoting Czech glass they deserve credit for that a lot as well as needing your advice on selling, which I think you were correct to write.... on all points. Paypal, online bidding and clear postage abroad costs would triple international sales or more. But the catalogues and effort from Sypka that they have already put towards collecting CZ glass deserves support too! Jiri will have a lot to say!! I am sure!! Your site is great too of course J!

ODPOVĚDĚT

imgJindra [88.102.152.*]

img28.10.2011 17:35

Re: cutlass222

Překlad do Popovičtiny: Ahoj J, s většinou zde souhlasím, alse možná by si také měl napsat jak ohromě Sýpka propaguje české sklo a zaslouží si za to vše velké uznání, stejně jako že potřebují tvá doporučení týkající se prodeje, které si myslím správně popsal ve všech bodech. Paypal, on-line přihozy a jasně stanovené poštovné do ciziny by ztrojnásobilo mezinárodní prodej, možná i víc.Ale katalogy a úsilí, které Sýpka věnovala sběratelství českého skla si zaslouží rovněž podporu! Jsem si jist, že Jiří k tomu jistě bude chtít říci víc. Tvoje stránka je také ohromná Jindro.

ODPOVĚDĚT

imgZdeně [78.110.220.*]

img28.10.2011 10:02

Jiní nebudou

Jindro, mám pocit, že tak trochu házíš hrách na zeď. A autorům aukce bych doporučil, aby si přečetli knižku M. Třeštíka "Umění sbírat umění". Pak třeba pochopí, o čem je dražba ....... Zdeněk

ODPOVĚDĚT

imgJIndra [88.102.152.*]

img28.10.2011 16:42

Re: Jiní nebudou

Zdeňku, není to docela tak pravda. Úrověň katalogu, až na pár opravdu panem Honzou nebo Jiřím nezaviněných chyb, se zvedla, že nejsem spokojem s grafikou, je můj osobní názor, někdo to může cítit jinak. Věc načasování vydání katalogu a uvedení na webu stejně jako cenovou politiku diskutujeme s panem Jiřím pořád, on má své názory a dovede je solidně obhájit, já to vidím jinak. Nechtěl bych, aby můj článek vyzněl tak, jako že jim zase chci vylejt na hlavu kýbl sraček, prostě jsou věci, které si myslím je potřeba změnit, jsou věci, ke kterým je třeba dospět časem, a nikde není psáno, že já mám pravdu. Ono když si poctivě vezmeš do ruky kalkulačku a spočítáš si, náklady a výnosy, připočteš hromady času, které přípravě aukci pár lidí věnovalo, nemůžeš si myslet, že by to byl extra bezva kšeft. Aukce Sypky propagují české sklo a to je třeba chválit,

ODPOVĚDĚT

imgZdeně [78.110.220.*]

img29.10.2011 22:46

Re: Re: Jiní nebudou

Jindro, Ty děláš pro propagaci českého skla daleko víc, než všechny aukce Sýpka dohromady. A za to Ti patří poděkování. Zdeněk

ODPOVĚDĚT

OWI1NDExM